Szkoła Podstawowa im. Stanisława Moniuszki w Bąkowicach |
|
|
|
MEN WOM Kuratorium WODIiP CKE OKE Wrocław Gmina Świerczów WSzPWN WSiP Polska |
|
|
REALIZACJA I EFEKT UDZIAŁU W PROJEKTACH
Szkoła Podstawowa im. Stanisława
Moniuszki w Bąkowicach, położona jest przy ulicy Szkolnej 6. Posiada 7 sal
lekcyjnych wyposażonych w komputery nauczycielskie W Szkole Podstawowej w Bąkowicach zatrudnionych jest obecnie 11 nauczycieli. Wszyscy posiadają pełne kwalifikacje do zajmowanego stanowiska oraz po kilka ukończonych kierunków do nauczania różnych przedmiotów. W roku szkolnym 2008/2009 szkoła realizowała różnego rodzaju projekty: finansowane przez EFS, różne instytucje jak i społeczne. POŻYTECZNE FERIE Projekt społeczny „Zacznij od dziś” umożliwił uczniom klas V i VI doskonalenie czytania ze zrozumieniem, poprawnego pisania, korzystania z informacji i wykorzystania wiedzy w praktyce poprzez udział w zajęciach edukacyjnych, a także ułatwienie dostępu i naukę korzystania z różnych źródeł informacji. Nabyte wiadomości i umiejętności przyczyniły się do osiągnięcia przez uczniów na sprawdzianie po szóstej klasie wyniku powyżej średniej wojewódzkiej i krajowej. Zajęcia edukacyjne prowadzone były z: języka polskiego, matematyki, informatyki, języka niemieckiego, języka angielskiego. Ponadto odbyły się również zajęcia sportowe, plastyczne, gry i zabawy dla najmłodszych oraz dwa wyjazdy na basen. Wartość projektu – 2 000 zł, obejmowała 40 godzin zajęć edukacyjnych i sportowych oraz dwa wyjazdy na basen. Pozyskano również materiały biurowe i sprzęt sportowy. WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY W 2008 Zajęcia, jakie realizowano w ramach projektu to: kółko informatyczne dla klas I – III, kółko plastyczne dla klas I – III, kółko dekoratorskie dla klas IV – VI, zajęcia wspomagające dla uczniów mających trudności w opanowaniu ortografii dla klas IV – VI, zajęcia wspomagające dla uczniów mających trudności w nauce matematyki dla klas IV – VI, zajęcia wspomagające dla uczniów klasy I – III mających trudności w nauce, kółko techniczne dla klas IV – VI, zajęcia z języka niemieckiego dla klasy I, zajęcia z języka angielskiego dla klasy I, kółko przyrodnicze dla klas IV – VI, warsztaty udzielania pierwszej pomocy dla klas I – IV, kółko sportowe dla klas IV – VI, zajęcia przygotowujące dzieci do nauki szkolnej dla oddziału przedszkolnego, zajęcia regionalne dla oddziału przedszkolnego, zajęcia ruchowe dla oddziału przedszkolnego, zajęcia terapeutyczne dla uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi i trudnościami w nauce dla klas IV – VI, zajęcia ruchowe z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo i intelektualnie w stopniu głębokim, kółko matematyczno – informatyczne z podstawami przedsiębiorczości dla klas IV – VI – razem 200 godzin dydaktycznych nakierowanych na wszechstronny rozwój ucznia – dla uczniów mających problemy z nauką, ale także dla dzieci zdolnych, pasjonatów określonej dziedziny wiedzy czy życia. W zajęciach brali udział wszyscy uczniowie szkoły, dzięki zmianie sposobu odwozów. Dziecko zyskuje umiejętności i wiedzę (w 90%) jeśli zobaczy, dotknie, samo zrobi, dlatego też w czasie trwania projektu dzieci uczestniczyły w 4 wycieczkach kulturalno – turystyczno – krajoznawczych. Odwiedziły wiele ciekawych i niezwykłych miejsc – teatr, filharmonia, opera, poznały interesujących ludzi i wykonywane przez nich zawody. Dzięki udziałowi w projekcie, którego wartość wynosiła 40 875 zł, udało nam się pozyskać szereg różnorodnych pomocy dydaktycznych w tym między innymi: zestaw pomocy z matematyki dla klasy IV i V, ćwiczenia z języka polskiego, zestaw pomocy do zajęć plastycznych i dekoratorskich, edukacyjne programy komputerowe, laptop, projektor multimedialny, ekran multimedialny, sprzęt audio, sprzęt sportowo – rehabilitacyjny, zestaw materiałów biurowych. ROZWÓJ EDUKACJI NA TERENACH WIEJSKICH W ramach projektu opracowana została gra edukacyjna „Znam moją Gminę – wędrówka po Gminie Świerczów” promująca nasz region. Ponadto przeprowadzono 60 godzin zajęć pozalekcyjnych: klub historyczno – regionalny, klub informatyczny, klub fotograficzny. Wartość projektu – 18 540,75 zł obejmowała zajęcia klubów, materiały biurowe, a także koszty wyjazdów, podczas których uczniowie zwiedzali Kamienicę Dworską i Wystawę ponadczasową w Muzeum Śląska Opolskiego, oglądali wystawę Word Press Foto oraz brali udział w warsztatach plastycznych w Galerii Sztuki Współczesnej. Ponadto dla uczniów najbardziej zaangażowanych w realizację projektu zorganizowano dodatkową wycieczkę na seans filmowy do kina we Wrocławiu. SZKOŁA BEZ PRZEMOCY Projekt typowo społeczny, w ramach którego przeprowadzone zostały warsztaty dostosowane do różnych grup wiekowych, obejmujące niwelowanie zachowań agresywnych. Zorganizowaliśmy też w szkole „Dzień bez przemocy”. BEZPIECZNE DROGI
Kolejny projekt społeczny.
Podjęliśmy inicjatywę - „Bezpieczne dziecko na drodze” – akcję społeczną na
rzecz pogłębienia wiedzy z zakresu
wychowania komunikacyjnego umożliwiającego bezpieczne poruszanie się dzieci
po drogach i zdobycie karty rowerowej. DBAJMY O ŚRODOWISKO TO TAKIE PROSTE Projekt społeczny „STOIMY PO ZIELONEJ STRONIE” realizowany przez 42 uczniów klas IV – VI zdobył II miejsce na etapie wojewódzkim, w ramach konkursu „Dbajmy o środowisko to takie proste”. Projekt miał na celu przede wszystkim zainicjowanie działań edukacyjnych związanych z ochroną środowiska, prowadzących do kształtowania świadomości i wrażliwości ekologicznej uczniów, rozbudzenie zainteresowania ekologią i działaniami z nią związanymi, poszerzenie wiadomości na temat własnego regionu i jego stanu, poprawę czystości polskich lasów, a przy okazji także promocję zasobów przyrody i właściwych zachowań w lesie oraz szeroko pojętą edukację ekologiczną. Zadania, które zrealizowaliśmy w ramach projektu to: akcja sadzenia lasu, wyszukiwanie dzikich wysypisk śmieci, konkurs plastyczny, konkurs recytatorski. MŁODY MENAGER ŚRODOWISKA Program współfinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska w Warszawie. Uczestnictwo w projekcie polegało na wpisywaniu, a nie zbieraniu rzeczywistych odpadów. Uczniowie poprzez Internet wpisywali odpady, określając ich parametry oraz sposoby ich ograniczania. Uczestnicząc w I Etapie MMŚ przyczyniliśmy się do podniesienia osobistej odpowiedzialności obywateli za działania w obszarze ochrony środowiska poprzez promowanie wśród dzieci, młodzieży szkolnej oraz nauczycieli i pozostałej społeczności szkolnej dobrych praktyk w dziedzinie gospodarki odpadami (monitorowanie, ewidencjonowanie i zagospodarowywanie) z wykorzystaniem aktywnych technologii internetowych. SESJE Z PLUSEM Projekt społeczny. Dzięki napisanemu projektowi, wydawnictwo zapewniło na swej platformie monitorowanie efektywności programów nauczania i możliwość porównywania wyników naszych uczniów z wynikami ogólnopolskimi. Przy pomocy platformy internetowej uczniowie rozwiązują w danym czasie testy kompetencji. Podejmowane zadania to: Udział w Ogólnopolskich testach sprawdzających kompetencje uczniów klas IV – VI z języka polskiego i matematyki, udział w 6 sesjach w ciągu roku szkolnego, analiza stopnia realizacji podstawy programowej z w/w przedmiotów na podstawie zestawienia wyników uczniów szkół podstawowych. Otrzymane pomoce dydaktyczne: materiały edukacyjne dla uczniów, materiały dydaktyczne dla nauczycieli. PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI 9.1.2 W ramach realizacji projektu „Wiedza, którą otrzymam w latach szkolnych zaowocuje w przyszłości”, uczniowie uczestniczyli w 1316 godzinach zajęć pozalekcyjnych. W ofercie dla każdego ucznia znalazły się: warsztaty psychologiczno – pedagogiczne, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z języka polskiego, matematyki, przyrody, historii oraz kluby zainteresowań: klub języka angielskiego, klub przyrodniczy, klub małego ekonomisty, klub matematyczny, klub informatyczny, klub języka niemieckiego. Wartość projektu – 58 919,59 zł obejmowała zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, zajęcia klubów, warsztaty psychologiczno – pedagogiczne, a także materiały biurowe, w tym drukarkę oraz pomoce dydaktyczne: programy komputerowe: „Dysleksja”, „Ortografia”, „Doskonalenie umiejętności czytania”, mikroskopy, dyktafony, zestawy do nauki matematyki: zestaw do geometrii przestrzennej, zestaw tablic magnetycznych do nauki ułamków zwykłych, zestaw do nauki dzielenia. PODSUMOWANIE Większość projektów i programów prowadzonych jest przez nauczycieli jako wolontariat (wymienione zostały tylko te „większe” projekty). W ciągu 10 miesięcy zrealizowaliśmy 1 projekt dla nauczycieli i 9 projektów dla uczniów. W roku szkolnym 2008/2009 nasza placówka dzięki udziałowi w różnego rodzaju projektach zyskała 120 335,34 zł na: • zajęcia dydaktyczne dla uczniów – 80 581,37 zł; • wycieczki dla uczniów – 7 974,87 zł; • pomoce dydaktyczne, sprzęt sportowy – 7 435,53 zł; • sprzęt techno – dydaktyczny – 6 399,00 zł; • kursy doskonalące dla nauczycieli – 10 800,00 zł; • materiały biurowe – 3 952,78 zł; • druk opracowanych publikacji – 3 191,79 zł.
Renata Boduch |